سینماگرافی

نقد و بررسی، خبر از سینما و تلویزیون

سینماگرافی

نقد و بررسی، خبر از سینما و تلویزیون

بایگانی

نقد و بررسی فیلم سینمایی Prisoners 2013

يكشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۵۳ ق.ظ

کارگردان : Denis Villeneuve


نویسنده : Aaron Guzikowski


بازیگران : Hugh Jackman,Jake Gyllenhaal,Viola Davis


خلاصه داستان : بعد از ناپدید شدن دختر کلر دووِر و دوستش،او به عنوان یک پلیس ماجرا را پیگیری می کند.اما این پدر ناامید چه مقدار می تواند در حفاظت از خانواده خود موفق باشد و ...

نقد و بررسی: بهنام کیوان
زمانی که خانم اگاتا کریستی رمان هایش را مینوشت شاید هیچوقت فکرش را نمیکرد که با اقتباس از اثارش چه اثاری سینمایی قدری به عمل خواهد امد.فیلم هایی با داستان های کاراگاهی به ندرت عرصه مناسبی برای فیلمهای هالییود بوده اند که همه ی ما تجربه ی تماشای خیلی از ان هارا در سال های اخیر داشته ایم که میتوان از این دسته فیلم ها به زودیاک،اژدهای سرخ،دختری با خالکوبی اژدها ،مضنونین همیشگی،هفت و ....اشاره کرد.فیلم زندانیان دنیس ویلنو که درسال 2013 به اکران عمومی درامد یکی از این دسته فیلم هاست که در مسیر داستان های اگاتا کریستی با. همان موئلفه ها اما با موضوعی متفاوت قدم برمیدارد.
« زندانیان » نام پروژه ای بود که در سالهای اخیر افراد زیادی تمایل به ساخت و بازی در آن داشتند اما به دلایل مختلف،مرحله پیش تولید این فیلم با تاخیر مواجه شد. بیشترین حجم تغییرات در پیش تولید این فیلم مربوط به پروژه انتخاب بازیگران بود که ورود و خروج افراد زیادی را به خود دید. براساس اطلاعاتی که از مراحل پیش تولید این اثر منتشر شده بود، اولین بار قرار بود تا لئوناردو دیکاپریو در این فیلم نقشی داشته باشد، سپس نوبت به مارک والبرگ و کریستین بیل رسید که با کارگردانی بریان سینگر ، این پروژه را به مرحله تولید برسانند اما به دلیل تداخل زمان کاری، هر سه این افراد از این پروژه کناره گیری کردند و در نهایت این پروژه ی بزرگ به دست کارگردان تازه کار که تا آن زمان موفقیت چندانی در هالییوود نداشت به نام دنیس ویلنو افتاد و در نهایت این پروژه در سال 2013 و به کارگردانی دنیس ویلنو و با بازی هیو جکمن و جیک جینهال ساخته شد و به اکران عمومی در امد و همواره با بازخورد مثبت مردم و منتقدین مواجه شد.
داستان درباره ی خانواده کلیر داور  با بازی هیو جکمن است که فرزندشان و دوستش در روز شکر گزاری ربوده شده اند و کاراگاه لوکی با بازی جیک جینهال مامور میشود تا کودکان ربوده شده را پیدا کندو..............
یکی از شباهت جالب فیلم با کتابهای اگاتا کریستی در بخش فیلمنامه این است که اگاتا کریستی اوایل کتاب هایش سوال هایی مرتبط با متن داستان هایش می نوشت که در ادامه مطالبش به انها پاسخ میداد در فیلم زندانیان هم دارای این ویژگی ای است با این تفاوت که این سوالات بصورت پراکنده در ذهن بیننده تلویزیون ایجاد می شود مثلا
1_کشیش الکلی چه چیزی درخانه اش مخفی میکند؟
2_ان فرد در جشن شکرگزاری که بود؟
3_آیا آن مرد خیال پرداز در کودکی دزدیده شده بود؟
4_آیا الکس همه چیز را می داند؟
5_علامت مارپیچ به چه معناست؟
و....
اما خوشبختانه فیلم برخلاف اکثر اثار هالیوودی به بهترین شکل به تمام سوال هایی که در ذهن بیننده نقش می بندد پاسخ میدهد فیلمنامه اثر فلبمنامه ای جذاب،شوکه کننده و غیر قابل حدس است اینکه پای احساسات یک پدر خانواده به داستان های جنایی باز شود ایده ای پخته و تحسین برانگیز است یکی دیگر از مزایای فیلمنامه ی این اثر داشتن خط روایت دلهره اور و دوگانه است که از صدقه سری کارگردان و نویسنده این اثر به خوبی بین کلیر داور و کاراگاه لوکی  تقسیم شده است تا شاهد  یک اثر جنایی متفاوت  درهالییود باشیم. یکی دیگر از نکات جالب در فیلمنامه ی اثر وجود نماد های فراماسنوی است که خیلی از مردم ایران فاز غش برداشته اند که فیلم یک فیلم شیطان پرستی ای است و میخواهد شیطان را ناجی مردم نشان بدهد اما اگر یک ذره عقل خود را به کار بی اندازند میفهمند که نماد ها کاملا در جاهای حساس فیلم نشان داده شده و میخواهد به صورت غیر مستقیم به ما بگوید  که آدم هایی با اعتقادات شدید مذهبی چگونه به یک شیطان خبیث تبدیل میشوند همانند کشیش مست و کودک رباها  همچنین بعضی اوقات گاهی میخواهد با نشان دادن انگشتر لوکی در اداره پلیس  به ما بفهماند که دین هیچ ربطی به انسانیت ندارد.با این همه قدرت و پتانسیل و مزایا فیلمنامه ی این اثر خالی از اشکال نیست.اشکال فیلمنامه در خط روایت کاراگاه لوکی به خوبی به چشم میخورد در خط روایت لوکی نکات غیر عادی دیده میشود که سوالات زیادی در ذهن بیننده به وجود می اورند اما به هیچکدام از این سوالات پاسخ کاملا قطعی نمیدهد.
1_گذشته لوکی چگونه بوده است؟
2_چرا با کشیش آنقدر بد رفتاری میکرد؟
3_چرا بدون.مدرک و هیچ شواهدی به صورت سرزده و بدون مسئولیت پذیری وارد خانه کشیش الکلی شد؟
4_دلیل تیک عصبی او چه بود؟
5_چرا جلوی یک مادر داغ دار که داشت درباره بچه هایش صحبت میکرد با گوشیش بازی.میکرد؟
و...
اما این اشکال ها چیزهای نسبتا سطحی ای هستند و در مقابل این فیلمنامه ی عظیم و بازی های فوق العاده و کارگردانی عالی ویلنو این ضعف ها کمتر در بخش فیلمنامه بچشم میخورد. دنیس ویلنو کارگردان تازه کار هالیوودی ای است که پیش از این اثر incendis را کارگردانی کرد که با استقبال بسیار زیادی مواجه شد.ویلنوی کانادایی در زندانیان به بهترین نحو ممکن هرج و مرج در دنیا،
تح ول خلق و خو ها ، جنون ، و اشفتگی شخصیت ها را در مقابل موقعیت های دشوار به تصویر   یکشد.کارگردان کانادایی در اثر تازه اش الویت را شخصیت پردازی قراره داده و با مهارت ، تغییر رفتار تمام افراد درگیر در ماجرای مفقود شدن کودکان را به تصویر کشیده.
موسیقی متن فوق العاده ی فیلم به روایت فیلمنامه کمک شایانی کرده بعضی وقتا کاری میکند که قلبمان از دلهره تند تند بزند در لحظاتی اشکمان را در می اورد و گاهی کنجکاومان میکند موسیقی متن در جذاب ترین لحظات فیلم خود را نمایان میکند که این نشان دهنده این است که ویلنو بر روی همه چیز تسلط داشته.
تصویر برداری،نور پردازی،فیلمبرداری ، تدوین و فضای تاریک این اثر فوق العاده از اب در امده اند و به خوبی بییننده ی هیجان زده رو پای تلویزیون تا پایان فیلم میخکوب نگه میدارند.
بازیگران این اثر فوق العاده از پس نقش هایش بر امده اند و در بین این بازیگران نام  های اشنا هفت نامزدی اسکار به چشم میخورد.هیو جکمن بازیگر نقش کلیر داور که در سال 2000 با بازی در نقش ولورین شناخته شده در این اثر در نقش یک پدر عاشق خانواده و سخت کوش بهترین بازی ممکن رو به نمایش گذاشته و بازیش خیلی تاثیر گزار تر از موقعیت مشابه وی در فیلم بینوایان میباشد.بدون شک بهترین بازی فیلم را جیک جینهال با بازی در نقش کارآگاه لوکی به نمایش گذاشته و به بهترین نحو ممکن نقش یک فرد مبهم،مبتلا به تیک عصبی ، دل سوز و بی دین  را به خوبی ایفا میکند بازی.جیک هم در این اثر از قیلم کارآگاهی قبلی وی بسیار پخته تر ، محکم تر و قویتر است و لیاقت یک.نامزدی اسکار را دارد.
پل دانو هم در نقش الکس یک پسر عقب مانده به خوبی درخشیده و با توجه به فعالیت هایش در سالهای اخیر بهترین بازی عمرش را در این اثر.به.نمایش.گذاشته. پایان بندی فیلم در نوع خود راضی کننده و کوبنده است و مخاطب را راضی را راضی نگاه میدارد.
حرف اخر:زندانیان اثری است که به خوبی ترس،عشق ، مذهب و اخلاق رو در هم می امیزد و با توجه به موضوع جسورانه اش دیدنش برای هر سینما دوست و خانواده دار واجب است فیلمنامه گازیکوفسکی فیلمنامه ی همه چی تمامی نیست اما سرشار از موقعیت های جذاب و غیر منتظره است که تجربه ی تماشای زندانیان را به تجربه ای جذاب و دوست داشتنی برای هر سلیقه ای تبدیل میکند. همچنین اثر به اهل سینما ثابت میکند ویلنو کارگردان با استعدادی است و در اینده باید منتظر شاهکار های دیگری از او باشیم.

نمره من به فیلم 95 از100

  • REBIN

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی